60 Minuten challenge: een modern portfolio in 5 simpele stappen (Zonder code 😉)

 


Een portfolio website bouwen is moeilijk. Je moet allerlei keuzes maken, en als je niet op past ben je dagen of zelfs weken kwijt voordat je eindelijk überhaupt iets hebt gemaakt dat op een website lijkt. In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten om in 60 minuten een gave portfolio website te kunnen bouwen zonder dat het enorm veel geld hoeft te kosten!

Stap 1: Kies de website bouwer die bij jou past


 

Om te beginnen moet je een keuze maken over welke website bouwer je wilt gebruiken. Ondanks dat alle opties in de essentie hetzelfde doen zijn er toch verschillen die in mijn ervaring wel erg belangrijk kunnen zijn. Zo ondersteunen veel websites bijvoorbeeld iDeal niet of hebben sommige bouwers extra functies die misschien voor wat jij wil maken interessant zijn zijn en ook zijn er prijsverschillen tussen de verschillende opties als het gaat om de premium functies.

Wordpress

Wordpress is waarschijnlijk wel de meest bekende in dit rijtje, en dat is ook niet zo gek want volgens techjourney.net gebruikt maakt meer dan 30% van alle websites gebruik van Wordpress. Het is wel belangrijk om het verschil tussen wordpress.org en wordpress.com, wordpress.org is namelijk ingewikkelder maar geeft ook meer opties. Daarnaast zijn er nog een aantal technische verschillen die je in een langer artikel wel kunt uitzoeken.Omdat wordpress.com makkelijker en sneller werkt, en daarnaast ook nog redelijk designer-proof is heb ik ervoor gekozen om deze te gebruiken in de vervolg stappen.

Wix

Wix is misschien wel de makkelijkste tool in het rijtje. Je maakt een website aan door een serie vragen te beantwoorden of je kunt zelf een keuze maken. Een website heb je aangemaakt in enkele minuten. Betaling kan alleen via creditcard, maar door de vele beschikbare kortingscodes is het wel een erg goedkope optie.

Adobe Portfolio

Adobe Portfolio is een andere goede optie voor wie een portfolio website wil maken. Allereerst is het gratis voor gebruik als je een creative cloud subsciption hebt, wat de meeste designers al hebben, mag je gratis een website aanmaken. Het maken en onderhouden werkt erg gebruiksvriendelijk en er is een goede integratie van de sverschillende applicaties uit het Adobe ecosysteem. Adobe Portfolio is wel erg beperkt in het ondersteunen van externe plugins, en is beperkt qua opties buiten die, die je verwacht van een standaard portfolio.

Squarespace

Tot niet zo heel lang gelden kon je geen Youtube video kijken zonder van Squarespace te horen. Deze goedkope manier om een website te kunnen bouwen heeft ook de mogelijkheid om een portfoliosite te maken. Bij Squarespace kun je alleen via creditcard betalen. 


Stap 2: Kies het perfecte thema

Zodra je een keuze hebt gemaakt over welke websitebouwer je gaat gebruiken, kom je voor de volgende keuze: Het thema. Dit is een moeilijke keuze en als je niet precies weet waar je naar op zoek bent kan het enorm veel tijd in nemen. Daarom is het goed om jezelf de volgende vragen af te vragen:

  • Welke functionaliteiten wil ik dat mijn portfolio heeft?
  • Wil ik een statische homepagina of een dynamische?
  • Wat is de uitstraling van mijn merk?
  • Hoe ziet de homepagina eruit?
  • Naast de homepagina, welke andere pagina's wil je in het thema hebben? (Bijvoorbeeld een contact pagina)

Zodra je deze vragen voor jezelf beantwoord hebt is het een kwestie van het vinden van het thema dat aan je eisen voldoet. Houdt wel in je achterhoofd dat de meeste thema's veel opties hebben om het thema helemaal eigen te maken!

Stap 3: Maak een selectie van je werk

Hierna komt het volgende deel: een selectie maken van je werk. Lijkt simpel, maar het kan aardig tricky zijn. Want je werk zegt best wel wat over wie je bent en wat je kan. Hier dus een aantal dingen die je in je achterhoofd moet houden bij het maken van een portfolio:

  1. Je doelgroep: Wie gaat je portfolio eigenlijk bekijken? Een bedrijf waarbij je stage zou willen lopen zoekt naar iets anders wanneer hij jouw portfolio bekijkt dan een potentieel klant, of een school waarbij je een toelatingsexamen doet. Bedenk goed welk werk je graag het meest prominent in beeld zet op je portfolio, waarbij je rekening houdt met waar je doelgroep naar zoekt.
  2. Jezelf: Wat voor persoon ben je eigenlijk? Bij het maken van een portfolio zeg je (onbedoeld) best veel over wie je bent. Ben je intelligent? Laat het zien! Ben je creatief? Laat het zien! Heb je een groot netwerk? Laat het zien!
  3. Tekst vs beeld: Probeer goed na te denken over wat je op je website wil laten zien en wat je wil vertellen. Men zegt wel eens een foto spreekt 1000 woorden, maar soms kan een stukje tekst met een onderbouwing de onmisbare link tussen theorie en beeld zijn die het nodig heeft om compleet tot zijn recht te komen.

Stap 4: Publiceren! Wat zijn je opties?

Nu mag je je portfolio gaan publiceren. Een spannend moment waarschijnlijk, want hierna heeft de hele wereld toegang tot jouw website! Maar nog wel een dingetje, je hebt namelijk een host nodig. Alle tools die ik in dit artikel heb geven de mogelijkheid om een domein te kopen in hun eigen systeem wat vaak ook nog een leuke korting oplevert, zeker de aanbevolen route dus. Toch kan het ook zo zijn dat je via een andere website je domein hebt gekocht waardoor het toch echt een tutorial gaat kosten om die aan je website te koppelen.

Stap 5: Hoe zorg je dat je portfolio bekeken wordt?

Nadat je je portfolio openbaar hebt gemaakt voor de wereld wordt het tijd om ervoor te zorgen dat mensen je portfolio ook daadwerkelijk gaan vinden. Dat kan tricky zijn, er zijn veel methodes om dit te bereiken. Voor de gemiddelde student zou je kunnen kijken naar het actief onderhouden van je netwerk, en je website als visitekaartje gebruiken. Mocht je een breder publiek willen bereiken zijn er allerlei manieren om zowel betaald als gratis dit doel te bereiken. Search engine optimalization (SEO) is hierbij key, maar je kunt er ook voor kiezen om te betalen om bovenaan in de resultaten te komen. Ook zijn advertenties een makkelijke manier om een grote groep mensen te bereiken die binnen een specifieke groep vallen.

Comments

Popular posts from this blog

9 voorbeelden van Disney’s animatie principes toegepast in user interfaces

De leukste methodes om in jouw projecten te gebruiken!

De tofste design stijlen van vroeger