Welke bedrijven overleven Covid? Een betoog over creativiteit


"We staan nu bijna 9 maanden stil als muzikanten natuurlijk, en dan moet je gewoon creatief denken. Zo kwamen we met de kofferbak sessies". Mijn neef en zijn vriendin zijn beroepsmuzikanten. Zij leven van de muziek, en dat gaat hun normaal best aardig af. 9 Maanden geleden veranderde alles toen ineens ieder optreden, alle lessen en daarmee dus hun hele inkomen weg viel. Zij hebben nu een oplossing gevonden: namelijk de kofferbak sessie. Dan kan je ze inhuren om met de auto langs te komen om een optreden te geven, gewoon vanuit de kofferbak en natuurlijk op 1,5 meter afstand, want je moet nu eenmaal creatief zijn in deze uitzonderlijke tijd. 

Toen ik mijn neef Dominggus en zijn vriendin Julia op de televisie zag in een programma waarin de kofferbak sessies aan bod kwamen zette dit mij aan het denken, welke bedrijven overleven corona wel, en wat zijn de bedrijven die deze crisis niet overleven? Ik ging op onderzoek uit. 

Spoiler: het sleutelwoord is creativiteit.

Het eerste type bedrijf dat covid zal overleven is het bedrijf dat open staat voor creatieve oplossingen die niet perse binnen de comfort-zone passen van het bedrijf. Zoals bijvoorbeeld mijn neef en zijn vriendin, die door hun creativiteit nu toch geld kunnen verdienen. Maar ook de strategie van de Mediamarkt en Blokker werkt, die hun verkoopmedewerkers in zetten als bezorg medewerkers. De mediamarkt biedt nu zelfs de service 'voor 12 uur besteld, vandaag nog in huis'. De werknemers zitten daardoor niet betaald thuis en de klant krijgt een extra service bijgeleverd. Creatieve oplossing toch? 

Een andere rede dat sommige bedrijven Covid zullen overleven is de shift van offline naar online. Neem bijvoorbeeld warenhuis.groningen.nl. Dit is een samenwerking van verschillende bedrijven in Groningen die samen een webstore zijn begonnen. De producten uit de Herestraat, maar dan online. Creatieve oplossing toch? Al helemaal voor bedrijven die niet het geld hebben om te investeren in een webshop en alles wat daarbij komt kijken (Marketing, logistiek etc.).

Dus wat kunnen wij hier van leren? Het is belangrijk om creativiteit mee te nemen in je bedrijf. De flexibiliteit die je krijgt van het denken in creatieve oplossingen zorgt ervoor dat je bedrijf bedacht is op grote marktveranderingen zoals Corona. Maar ook buiten een pandemie om zijn er allerlei marketforces die jou je inkomen kunnen kosten.

Comments

Popular posts from this blog

De tofste design stijlen van vroeger

9 voorbeelden van Disney’s animatie principes toegepast in user interfaces