Boek review: Johannes Itten | Kleurenleer

Johannes Itten

Toen ik bij de Klassieke academie in Groningen de masterclass Jong talent volgde ben ik in aanraking gekomen met een theoretische benadering bij het maken van kunst. In een serie lessen ben ik in groepsverband de fundamenten van de klassieke schilderkunst langs gegaan, namelijk kleur, vorm en anatomie. Als iemand die uit mezelf weinig met weinig kleur werkt, en vaak de keuze maakt om transparantie te gebruiken om diepte te suggereren tijdens het schilderen, vond ik de ]kleurenleer erg uitdagend.
Eigen werk van voor de kleurenleer lessen, diepte is gesuggereerd door transparantie in de verflaag

Op aanbeveling van de docent heb ik dit boek van Johannes Itten aangeschaft. Johannes Itten zoekt de diepgang op in het begrijpen van kleur. Itten schrijft over wat licht is en hoe kleur werkt. Zijn boek begint met een stuk historische context. Daarna verteld hij hoe kleur en licht eigenlijk een en hetzelfde zijn. Dit is belangrijk om te begrijpen hoe licht werkt, waarna het verhaal al snel over gaat in kleur harmonieën.

Itten weet op een duidelijke en constructieve manier uit te leggen hoe kleur werkt. Waar de kunst wereld nog vaak geplaagd wordt door een hoop zweverij en informatie van horen zeggen weet Itten een handvat te bieden in de kleurenleer. Hij concretiseert iets wat vele kunstenaars en ontwerpers altijd op gevoel hebben gedaan. Het is dan ook niet voor niets dat hij in zijn boek praat over 'De constructieve kleurenleer'.

Dit boek zou ik iedereen die op zoek is naar diepgang in het begrijpen van de manier waarop kleur werkt aanbevelen. Het boek is een goed fundament waarmee het leren zien wordt ondersteund, iets dat iedere maker van mooie dingen moet leren. Dit boek is voor mij een rede geweest om gebruik te gaan maken van kleur tijdens het schilderen. Maar ook voor een designer kan het begrijpen van kleur een belangrijk gereedschap worden in je creatieve gereedschapskist.