De leukste methodes om in jouw projecten te gebruiken!

 


Tijdens het ontwikkelen van concepten en producten kun je allerlei methodes inzetten. Zo heb je concepting methodes, methodes om onderzoek te doen of om een prototype te testen, en je hebt methodes om tot concepten te komen. Vaak zijn deze methodes echt oersaai. Maar wie zegt dat onderzoek doen saai zou moeten zijn? In dit artikel heb ik de allerleukste methodes die jij kunt inzetten in het design thinking proces op een rijtje gezet zodat jij deze tijdens je volgende project in kunt zetten. 

Day in the life

Foto bron: CMD Methods Pack

Bij het gebruiken van deze methode vraag je aan de participanten van een onderzoek om een dagboek bij te houden. In dit dagboek schrijven zij hoe hun dag eruit ziet, maar je kunt je participanten ook vragen om extra dingen te noteren, zoals hun gedachtes of gevoelens. Het punt van deze methode is om je zo goed mogelijk in te leven in je doelgroep, om zo tot user centered design te komen. 

Het gebruiken van deze methode kan tot interessante inzichten leiden, waaruit je kansen kunt halen om jouw product zo effectief mogelijk te ontwerpen. Zo heb ik deze methode in gezet tijdens tijdens mijn TGIF project waarin ik werk aan een netwerk platform voor studenten. Ik heb een aantal studenten gevraagd om een dag lang een dagboek bij te houden met daarin hun planning. Zij kregen daarnaast de opdracht om alle gedachtes vast te leggen die voor hun belangrijk of betekenisvol waren. Deze methode was leuk voor zowel de participanten als voor mijzelf. De resultaten van het onderzoek gaven ook interessante nieuwe inzichten in hoeveel tijd studenten kwijt waren aan hun studie en welke ideeën ze hierover hadden. Een concept sessie die volgde op deze methode leidde daardoor tot leuke aanpassingen in het idee achter het product. Bovendien is deze methode volledig corona proof als je je participanten vraagt om het dagboek online/digitaal bij te houden en met je te delen, in mijn geval via whatsapp.

Bron methode: https://cmdmethods.nl/cards/field/day-in-the-life

Bag tour

Foto bron: CMD Methods Pack


De bag tour is een korte en simpele manier om tot nieuwe ideeën te komen. Het werkt simpel: Je zoekt je doelgroep op en vraagt ze om te laten zien wat er in hun tas zit. Je kunt nog uitleg vragen bij de dingen die ze laten zien voor extra diepgang maar dit is niet nodig. En waarom? Omdat je zo tot nieuwe inzichten komt. Het is namelijk ontzetten belangrijk om te begrijpen wie je doelgroep is. En zoiets persoonlijk als een tas kan je een inkijkje geven in hoe iemand leeft en wat zijn interesses zijn. In een gesprek dat daarop komt kan je op deze dingen doorvragen om zo meer diepgang en informatie te krijgen.

Bron: https://cmdmethods.nl/cards/field/bag-tour

Expo

Foto bron: CMD Methods Pack
Een expositie is een sterke manier om een prototype te kunnen testen. Bij het houden van een expo presenteer je je prototype in een publieke ruimte en ga je vanaf een afstand bekijken hoe mensen met jouw prototype interacteren in een vrijwillige, laagdrempelige setting. Als designer is het enorm belangrijk dat je goed in beeld hebt hoe mens en product/machine met elkaar in aanraking komen in een echte setting. Door een expo te houden krijg je een brede groep participanten die zonder voorinformatie jouw product zullen oppakken en gebruiken. Quick tip! Zorg ervoor dat je dit vastlegt op film. Werk met heatmaps of schermopnames en vergeet niet de mensen ook op film vast te leggen (Met AVG-proof toestemming om de data te verwerken 😉). Meer data is misschien meer werk tijdens het analyseren, maar het geeft je ook meer input om verder te werken naar je volgende iteratie.

Bron: https://cmdmethods.nl/cards/showroom/expo

Wizard of Oz

Foto bron: CMD Methods Pack

The Wizard of Oz, Hollywood klassieker en een toffe methode in het design thinking proces. Als je kiest voor The Wizard of Ozmethode ga je bezig met het maken van een prototype wat nog niet functioneel is, maar wat wel als functioneel aanvoelt voor de participanten van je test. Je kan dit doen op allerlei manieren, afhankelijk van het product waaraan je werkt. Werk je aan een digitaal product? Maak dan je wireframes klikbaar met een tool zoals Adobe XD of Figma. Werk je aan een lamp? Koop dan de Action leeg aan allerlei knutsel producten en wees creatief! 

Zo heb ik dit ingezet bij het ontwikkelen van een digitale bloempot met allerlei internet of things functies. Zonder allerlei sensoren en dergelijken te hoeven programmeren heb ik met een bluetooth luidspreker en een bloempot een prototype gemaakt dat voor zover de participanten het door hadden volledig functioneel was. Ik heb de interacties tussen participanten en de bloempot kunnen observeren, analyseren en verwerken, wat tot een betere user experience heeft geleid in de daarop volgende iteratie.

Bron: https://cmdmethods.nl/cards/lab/wizard-of-oz

Comments

Popular posts from this blog

De tofste design stijlen van vroeger

Welke bedrijven overleven Covid? Een betoog over creativiteit

9 voorbeelden van Disney’s animatie principes toegepast in user interfaces